Μετρό: Οι επόμενες επεκτάσεις στην Αθήνα. Ποια είναι η “Γραμμή 5 Καλαμάκι – Ευαγγελισμός – Χαϊδάρι”, μέσω Λεωφόρου Αθηνών
Σε “μελλοντική Γραμμή 5 προς Χαϊδάρι” αναφέρεται άρθρο του ΑΠΕ -ΜΠΕ για την επόμενη μέρα στο Μετρό της πρωτεύουσας, μέσω Λεωφόρου Αθηνών.
Γραμμή 5
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει αναφορά άρθρου του ΑΠΕ -ΜΠΕ σε “Γραμμή 5”, η οποία φέρεται να καταλήγει στο Χαϊδάρι. Ποια είναι όμως αυτή η Γραμμή;
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα γνωστά, η Γραμμή 5 θα είναι η επόμενη που θα απασχολήσει την Ελληνικό Μετρό, αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή της Γραμμής 4, η οποία τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη. Η Γραμμή 5 από Ευαγγελισμό σχεδιαζόταν να πηγαίνει Βύρωνα, Υμηττό, Δάφνη, Άγιο Δημήτριο και Καλαμάκι. Αρχικά αποτελούσε κλάδο της Γραμμής 4 που ξεκινούσε από τον Ευαγγελισμό, στη συνέχεια πήγαινε προς Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη. Η ανακοίνωση όμως το 2021 για την δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου στο χώρο της πρώην ΠΥΡΚΑΛ, στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού, φαίνεται ότι έφερε ένα ανασχεδιασμό του πλάνου.
Πλέον το παρακλάδι της Γραμμής 4 είναι ουσιαστικά μια νέα, 5η γραμμή, η οποία μετά τον σταθμό του Βύρωνα θα στρίβει προκειμένου να υπάρξει σταθμός στην ΠΥΡΚΑΛ, στον Υμηττό. Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό, στη συνέχεια η νέα γραμμή εξετάζεται να συνδεθεί στη Δάφνη με τον υφιστάμενο σταθμό της Γραμμής 2 δημιουργώντας ένα νέο συγκοινωνιακό κόμβο.
Ακόμα πιο μελλοντικά η σκέψη είναι η γραμμή αυτή να συνεχίσει και μέσω της Αγίου Δημητρίου και της Λ. Καλαμακίου να φτάσει στην παραλία του Καλαμακίου. Έτσι η νέα γραμμή θα καλύψει περιοχές των νοτίων προαστίων, παράλληλα με την εξυπηρέτηση του νέου “Κυβερνητικού Πάρκου Ανδρέας Λεντάκης” στη Δάφνη.
Το νέο που φέρνει το άρθρο ΑΠΕ_ΜΠΕ είναι ότι συνδέει τη Γραμμή 5 με το Χαϊδάρι. Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι υπήρχε στις προθέσεις της Ελληνικό Μετρό η Γραμμή 7 “Αλιμος – Χαϊδάρι”, κάτω από τη Λεωφόρο Αθηνών στη δυτική πορεία του. Για την εν λόγω γραμμή αναφερόταν ως αφετηρία το Χαϊδάρι και ακολουθώντας υπόγεια τη Λ. Αθηνών θα έφτανε στο κέντρο της Αθήνας στο Μοναστηράκι, και στη συνέχεια θα διερχόταν από το Παγκράτι και το Νέο Κόσμο για να καταλήξει στον Άλιμο.
Όπως φαίνεται η Γραμμή 5 είναι παραλλαγή της Γραμμής 7, με διέλευση από τον Σταθμό Ευαγγελισμός αντί Μοναστηράκι και διαφορετική χάραξη προς τα νότια προάστια. Όταν υλοποιηθεί, το Αιγάλεω θα αποκτήσει τουλάχιστον έναν σταθμό ακόμη, πάνω στη Λεωφόρο Αθηνών και λογικά στο ύψος του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Αναλυτικά το άρθρο του ΑΠΕ-ΜΠΕ:
Σε εξέλιξη είναι οι μελέτες και οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας. Η πιο ώριμη επέκταση είναι εκείνη της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ. με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος).
Στο ίδιο έργο έχουν ενταχθεί και η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα καθώς και η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.
Ο σταθμός «Παλατιανή» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει 2 εισόδους εκατέρωθεν της Οδού Θηβών.
Ο Σταθμός «Ίλιον» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών και διαθέτει 2 εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών και πρόβλεψη σύνδεσης-μετεπιβίβασης επιβατών με τον ομώνυμο Σταθμό της μελλοντικής επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:
Τι αλλάζει στη Γραμμή 3 του Μετρό για να μειωθεί η ταλαιπωρία του κοινού
Ο Σταθμός «Άγιος Νικόλαος» χωροθετείται κάτω από το τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.
Δεδομένου ότι η μελλοντική λειτουργία της Επέκτασης, καθώς και οι λοιπές τρέχουσες ανάγκες καθιστούν παράλληλα αναγκαία την εξεύρεση και κατασκευή επιπλέον χώρων αμαξοστασίου για την εξυπηρέτηση των συρμών, θα προχωρήσει ταυτόχρονα και η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας.
Με τη μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθίσταται αναγκαία και η αναβάθμιση- αντικατάσταση ορισμένων Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατόν η περαιτέρω επέκτασή τους.
Για το λόγο αυτό θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3.
Οι τροποποιήσεις στα συγκεκριμένα συστήματα θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς, φρέατα κλπ.
Ωστόσο η σύνδεσή τους με τα σημερινά συστήματα έχει προβλεφθεί να γίνει χωρίς καμία διακοπή λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3.
Τον Μάιο του 2023 εκκίνησε και έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού και σύντομα θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο με την κατάθεση των οικονομικών προσφορών.
Η εκτιμώμενη έναρξη της κατασκευής είναι το 2026 και η έναρξη λειτουργίας του το 2031.
Για την συγκεκριμένη Γραμμή 2 μελετάται η μελλοντική επέκταση με 3 σταθμούς προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.
Επέκταση προς Γλυφάδα
Σε προκαταρκτικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη για την επέκταση της Γραμμής 2 από τον υφιστάμενο σταθμό Ελληνικό προς Γλυφάδα συνολικού μήκους σήραγγας 4,5 χλμ. και τριών νέων σταθμών.
Ο πρώτος χωροθετείται στην Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος στη συμβολή της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος και τελευταίος στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα.
Σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες της Ελληνικό Μετρό η επεκτασιμότητα του Μετρό της Αθήνας είναι δεδομένη, εντός του πλαισίου ωρίμανσης των μελετών και υπό την αίρεση της χρηματοδότησης.
Μελλοντικές επεκτάσεις
Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι άλλο ένα σημαντικό τμήμα του αντικειμένου της εταιρείας. Στην Αθήνα ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ. Τον παρόντα χρόνο υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψουν και ο σχεδιασμός, η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό.
Έχουν μελετηθεί από την Ελληνικό Μετρό σε προκαταρκτικό στάδιο η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ ( Ίδρυμα Νιάρχος) με το δίκτυο του Μετρό.
Έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, η οποία θα διέρχεται από τους δήμους Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 και 2. Ομοίως, η επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στη Γραμμή 1.
Επίσης, έχει μελετηθεί κλάδος της Γραμμής 4 από το σταθμό «Ευαγγελισμός» προς την ΠΥΡΚΑΛ, με δικτύωση στις Γραμμές 2 και 3. Ο κλάδος θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5 προς Χαϊδάρι. Τέλος, διερευνάται η επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Νέα Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ, Γ. Ψύλλιας