“Χάος στον Κηφισό”: Κυκλοφοριακή μελέτη με αναζήτηση λύσεων ακόμα και με κατασκευή νέων οδικών αξόνων
Το καθημερινό δράμα των οδηγών στον Κηφισό, που αντιμετωπίζουν πια μποτιλιάρισμα και εκτός των “κλασικών” ωρών αιχμής, αναγκάζει το αρμόδιο Υπουργείο να κινητοποιηθεί προς την κατεύθυνση της κυκλοφοριακής μελέτης. Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Στόχος της μελέτης θα είναι η βελτίωση της κυκλοφοριακής διαχείρισης του άξονα, από τον κόμβο του ΣΕΦ ως τον κόμβο της Αττικής Οδού.
Στο στόχαστρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τίθεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση τόσο στον Κηφισό όσο και στο Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Με απόφασή του το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε σύναψη σύμβασης με Τεχνικό Σύμβουλο μέσω διαγωνισμού προκειμένου να αντιμετωπίσει τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκαλούνται καθημερινά στον Κηφισό, αλλά και τις συνέπειες από τα έργα του flyover.
Ο τεχνικός σύμβουλος, που θα επιλεγεί με fast track διαδικασία, θα αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης κυκλοφοριακής βελτίωσης του Κηφισού. Θα προσδιοριστούν παρεμβάσεις μικρού ή μεσαίου κόστους στην υφιστάμενη υποδομή, που μπορούν να δώσουν γρήγορες νίκες. Ζητούμενο, όμως, αποτελεί και η αναβάθμιση υφισταμένων ή η κατασκευή εναλλακτικών οδικών αξόνων.
Αναβάθμιση υφισταμένων ή και κατασκευή εναλλακτικών οδικών αξόνων
Ο Κηφισός έχει ξεπεράσει τα όριά του εμφανώς από το 2018-2019, όμως μετά την πανδημία τα πράγματα γίνονται όλο και πιο δύσκολα. Διόλου περίεργο, αφού οι υποδομές της πρωτεύουσας είναι φτιαγμένες για 1 εκατ. οχήματα, ενώ σήμερα κυκλοφορούν πάνω από 3.179.189 οχήματα, σύμφωνα με το ΕΜΠ. Στις ώρες αιχμής, οι διελεύσεις στον άξονα υπερβαίνουν τις 16.000 την ώρα. Μόλις η ταχύτητα των οχημάτων πέσει από τα 60-65 χλμ./ώρα στην αιχμή δημιουργείται συμφόρηση, που αναπόφευκτα απλώνεται και σε άλλους άξονες, δημιουργώντας φαινόμενο ντόμινο.
Είναι ο άξονας που διασχίζει εγκάρσια το Λεκανοπέδιο τροφοδοτώντας τους μεγαλύτερους κόμβους της χώρας, όπως το λιμάνι του Πειραιά και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” μέσω της Αττικής Οδού. Κατά μήκος του υπάρχουν πολλές εταιρείες, αποθήκες και κέντρα logistics, ενώ εξυπηρετεί και υπερτοπικές κινήσεις προς Λαμία και Θεσσαλονίκη (αυτός ήταν άλλωστε ο αρχικός του προορισμός όταν σχεδιάστηκε το 1995), αλλά και προς Κόρινθο.
Βασικό λοιπόν αντικείμενο του Τεχνικού Συμβούλου είναι η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης η οποία θα επιφέρει βελτίωση της κυκλοφοριακής διαχείρισης του «Κηφισού» με μικρές ή μεσαίες κοστολογικές παρεμβάσεις υφιστάμενης υποδομής αλλά και η αναβάθμιση υφισταμένων ή και κατασκευή εναλλακτικών οδικών αξόνων.
Η συγκεκριμένη διατύπωση ανοίγει το παράθυρο για την πιθανή πρόσθεση οδικών αξόνων που θα λειτουργήσουν αποσυμφορητικά στον Κηφισό. Παράλληλα η αναβάθμιση υφιστάμενων εναλλακτικών αξόνων θα σημάνει πως κάποιοι άλλοι σημερινοί άξονες θα καλεστούν να πάρουν μέρος της κυκλοφορίας που σήμερα έχει ο Κηφισός.
Ενδεικτική πρόταση εναλλακτικής λύσης είναι αυτή: “Παράλληλος Κηφισός” από Πειραιά μέχρι Γέφυρα Καλυφτάκη: Η ρεαλιστική εναλλακτική εντός της Αττικής, που μπορεί να αποσυμφορήσει το Ποτάμι
Επίσης υπάρχει από χρόνια η πρόταση της λεγόμενης “Παράκαμψης Αττικής” είτε μέσω του άξονα Ελευσίνα – Υλίκη είτε με τη μορφή Ελευσίνα – Οινόφυτα, που θα λειτουργούν, όπως πιστεύεται, αποσυμφορητικά για τον Κηφισό.
Πιο δραστική λύση βέβαια είναι η μείωση της χρήσης του ΙΧ για τις μετακινήσεις, με δραστική και αξιόπιστη ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών είτε με λεωφορεία είτε με μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό – τραμ) κατά το πρότυπο των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων. Δυστυχώς όμως βρισκόμαστε ακόμη μακριά από αυτή τη λογική τέτοιων λύσεων.