Η Γραμμή 3 η πιο επιβαρυμένη του Μετρό – Ποιες αλλαγές σχεδιάζονται για τα ασφυκτικά γεμάτα τρένα
Αλλαγές στην διεξαγωγή των δρομολογίων στη Γραμμή 3 του Μετρό εξετάζει η ΣΤΑΣΥ καθώς τα φαινόμενα κορεσμού των συρμών είναι όλο και πιο συχνά.
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησε το Υπερταμείο, έγινε αναλυτική παρουσίαση για τις σταθερές και οδικές συγκοινωνίες.
Στην Γραμμή 3 του Μετρό εντοπίζεται ο μεγαλύτερος επιβατικός φόρτος στο δίκτυο των τριών γραμμών του. Αυτή η πίεση γίνεται εντονότερη κατά την καλοκαιρινή περίοδο όταν αυξάνεται πολύ η επιβατική κίνηση από/προς το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, καθώς τη χρησιμοποιούν πολλοί ταξιδιώτες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, ανέφερε πως εξετάζονται διάφορα σενάρια για να αποσυμπιεστεί η κίνηση ώστε να παρέχεται καλύτερη υπηρεσία στους επιβάτες.
Η κίνηση από και προς το αεροδρόμιο κάθε χρόνο είναι όλο και μεγαλύτερη και σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Αυτό μπορεί να είναι ευχάριστο από άποψης εσόδων, ωστόσο δημιουργεί μεγάλη πίεση στο υφιστάμενο σύστημα δρομολογίων, που ούτως ή άλλως κινείται στα όρια του τα τελευταία χρόνια.
Η Ελληνικό Μετρό έχει στα σκαριά τον διαγωνισμό για επιπλέον 7 συρμούς για την γραμμή του αεροδρομίου που θα δώσει μεγάλες δυνατότητες στην συχνότητα και την χωρητικότητα της γραμμής, αλλά υπολογίζεται ότι περί το 2030 θα αποδώσει καρπούς η συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία, που ακόμη δεν έχει ξεκινήσει.
Έχει εξεταστεί η πιθανότητα συρμοί να μην κάνουν όλο το δρομολόγιο από το Δημοτικό Θέατρο μέχρι την Δουκίσσης Πλακεντίας αλλά να διεξάγουν ένα συνεχόμενο “κεντρικό” δρομολόγιο.
Δηλαδή πρόκειται για επιπλέον δρομολόγια από αυτά που διεξάγονται σε όλο το μήκος της γραμμής, τα οποία θα μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη αποσυμπίεση που υφίσταται η γραμμή στους πιο κεντρικούς σταθμούς, δηλαδή π.χ. από το Αιγάλεω μέχρι και την Εθνική Άμυνα.
Το δεύτερο μέτρο που εξετάζεται είναι το δρομολόγιο του αεροδρομίου να μην χρησιμοποιεί και τα 50 χιλιόμετρα της γραμμής, δηλαδή από το Δημοτικό Θέατρο μέχρι και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” της Αθήνας όπως γίνεται μέχρι σήμερα.
Πιο συγκεκριμένα, η σκέψη που εξετάζεται είναι να γίνει ένα μικρότερο δρομολόγιο του Μετρό π.χ. Μοναστηράκι-Αεροδρόμιο, διότι υπολογίζεται ότι έτσι μπορεί να βελτιωθεί η σημερινή συχνότητα των 36 λεπτών που δημιουργεί φαινόμενα κορεσμού με τα τρένα να είναι ασφυκτικά γεμάτα.
Ο κ. Κοτταράς υποστήριξε πως με αυτό το μέτρο η συχνότητα των συρμών της γραμμής του αεροδρομίου θα μπορούσε να πέσει στα 30 λεπτά ακόμα και ανά 28 λεπτά. Το βέβαιο είναι πως το θέμα της γραμμής του αεροδρομίου απασχολεί πολύ την ΣΤΑΣΥ καθώς η αύξηση της επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από το αεροδρόμιο είναι ένας συνδυασμός που οδηγεί σε ασφυξία το σύστημα των σταθερών συγκοινωνιών.
Το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος παρουσιάζει εκρηκτική άνοδο στη μετά-κορονοϊό εποχή και χαρακτηριστικό είναι πως από τα 22,7 εκατ. επιβάτες το 2022, η κίνηση εκτοξεύθηκε σε 28,1 εκατ. το 2023. Η πρόβλεψη δε για το 2024 είναι πως θα ξεπεράσει τους 30 εκατ. επιβάτες. Με δεδομένο πως η κίνηση εξωτερικού αποτελεί τα 2/3 των επιβατών, σημαίνει πως ολοένα και περισσότεροι ξένοι επιβάτες επισκέπτονται την πρωτεύουσα με ένα ποσοστό αυτών να επιλέγει την μετακίνηση με τις διαθέσιμες δημόσιες συγκοινωνίες όπως είναι το Μετρό, ο Προαστιακός ή τα λεωφορεία.
Αυτό το βάρος το σηκώνει η Γραμμή 3. Έχει μάλιστα παρατηρηθεί ότι η συχνότητα των 4 λεπτών στις ώρες αιχμής δεν είναι ιδιαίτερα αποδοτική καθώς με την κίνηση να ανεβαίνει είναι μαθηματικά δεδομένο πως ο κορεσμός στο σύστημα Μετρό θα συνεχίσει να αυξάνεται.
Ένα ακόμα μέτρο που εξετάζεται είναι και η μετάθεση των ωρών αιχμής του Μετρό για να ικανοποιηθεί η αυξημένη κίνηση.
“Τρέχουν” επίσης και κάποιες άλλες δράσεις βελτίωσης. Πιο συγκεκριμένα, γίνονται παρεμβάσεις στην εικόνα των σταθμών ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ ξεκίνησε η φύλαξη του δικτύου με drones.
Επίσης αναζητείται λύση για την εγκατάσταση κλιματισμού στους συρμούς πρώτης γενιάς των Γραμμών 2 και 3. Παράλληλα προχωρά η αναβάθμιση 14 συρμών στην γραμμή 1 με τους συρμούς να εισέρχονται στην κυκλοφορία σταδιακά από το 2025 ενώ γίνεται ανάταξη σε 15 παροπλισμένους συρμούς με στόχο να ενταχθούν και αυτοί στα καθημερινά δρομολόγια.