Λεωφόρος Κηφισού: “Επισφαλής η τσιμεντένια πλάκα επικάλυψης του ποταμού”
Ο πολιτικός μηχανικός κ. Δημήτριος Κοτσώνης σε επιστολή στην εφημερίδα μας επισημαίνει σοβαρό κίνδυνο για το τμήμα του καταστρώματος της Λεωφόρου Κηφισού που βρίσκεται πάνω από την κοίτη του ποταμού, λόγω της μεγάλης αρνητικής πίεσης των υδάτων (σε περίπτωση έντονης νεροποντής), αλλά και εξαιτίας φθοράς του σιδηρού οπλισμού στο κάτω μέρος της πλάκας επικάλυψης.
Σημειώνουμε ότι το τελευταίο διάστημα, κατά τις εργασίες καθαρισμού των υπόγειων τμημάτων του ποταμού από την Περιφέρεια Αττικής, παρατηρήθηκαν καταρρεύσεις δομικών στοιχείων στα πλακοσκεπή τμήματα (“Ακτινογραφία” του Κηφισού για καταρρεύσεις δομικών στοιχείων στα σκεπασμένα τμήματα του ποταμού).
Αναλυτικά η επιστολή του κ. Δημήτριου Κοτσώνη:
Κύριε Διευθυντά,
Με αφορμή το δημοσίευμα σας για τις συνέπειες μιας μεγάλης βροχόπτωσης, η οποία θα προκαλέσει πλημμύρα στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο Κηφισός, πρέπει να επισημάνουμε ότι υπάρχει ακόμη ένας πρόσθετος κίνδυνος.
Αυτός είναι ο κίνδυνος για την κατάρρευση της πλάκας επικαλύψεως της κοίτης του, μετά τη διαπλάτυνση και την επικάλυψή της, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος του καταστρώματος της οδού Κηφισού, για δύο λόγους:
Πρώτος. Διότι μετά από την κάλυψη της κοίτης του από σκυρόδεμα, ο ποταμός λειτουργεί ως κλειστός οχετός, χωρίς ανακουφιστικά ανοίγματα σε μεγάλο μήκος του για την διέξοδο των υδάτων, με συνέπεια όταν η πλημμυρική παροχή υπερβεί την ικανότητα παροχέτευσης που διαθέτει ή όταν αυτό συμβεί λόγω μειώσεως της παροχετευτικής του ικανότητας, από την παράσυρση ογκωδών αντικειμένων, όπως π.χ. φορτηγά αυτοκίνητα, που είναι ενδεχόμενο να συμβεί.
Το γεγονός αυτό θα έχει ως συνέπεια την ανάπτυξη αρνητικής φόρτισης στην πλάκα επικαλύψεως του ποταμού, η οποία δεν είναι οπλισμένη, ούτε υπολογισμένη, για να αντέχει σε τέτοια φορτία, με επακόλουθο την κατάρρευση της.
Τούτο οφείλεται στην τροποποίηση της μελέτης, λόγω της πλημμύρας, που έγινε κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων επικάλυψης και διαπλατύνεις της διατομής του ποταμού και οφείλονταν στο λάθος να επιτραπεί η κατασκευή τους κατά τον χειμώνα και με την τοποθέτηση των ικριωμάτων υποστήριξης εντός της κοίτης του ποταμού, εκ των οποίων προκλήθηκε η πλημμύρα, η οποία οδήγησε στην αντικατάσταση αυτού του τρόπου κατασκευής, με την χρησιμοποίηση προκατασκευασμένων δοκαριών και πλακών επικάλυψης, η τοποθέτηση των οποίων εγίνετο από μηχανήματα, που εργάζονταν εκτός της κοίτης.
Αντικαταστάθηκε, έτσι, η πλάκα επικάλυψης την οποία προέβλεπε η μελέτη, η οποία είχε πάχος 0,80-1.00 μ. και σίδερα μεγάλης διατομής, η οποία, λόγω του ιδίου βάρους της, παρείχε αντιστάθμισμα στη αρνητική πίεση των υδάτων (περιθώρια αρνητικής πίεσης έως και 2.500 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο). Ενώ με την νέα μελέτη, η πλάκα επικαλύψεως αντικαταστάθηκε με πλάκα πάχους 0,20-0,25 μέτρων, το βάρος της οποίας είναι αμελητέο και τα σίδερα του οπλισμού της μικρής διατομής, γεγονός που θα οδηγήσει στην κατάρρευσής της.
Δεύτερος. Διότι υφίσταται πρόβλημα τόσο για την προστασία του σκυροδέματος από τη φθορά της ενανθράκωσης στο κάτω μέρος των πλακών επικαλύψεως, όσο και για την εξασφάλιση του σιδηρού οπλισμού των πλακών από την οξείδωση, λόγω της μεγάλης υγρασίας που επικρατεί εντός αυτού του, κλειστού πλέον, οχετού ή και εξ άλλης αιτίας (όξινο περιβάλλον…). Κίνδυνος ο οποίος επαυξάνεται, λόγω της μικρής διαμέτρου αυτού του οπλισμού, δοθέντος ότι η επιφανειακή οξείδωση του σιδηρού οπλισμού αυξάνεται με την ίδια ταχύτητα στο χρόνο, τόσο για τα χοντρά σίδερα, πχ, με διάμετρο 20 χιλιοστά, όσο και για τα μικρά πχ. διαμέτρου 8 χιλιοστών στα οποία όμως η μείωση της αντοχής είναι δυσανάλογα μεγαλύτερη για τον ίδιο χρόνο οξείδωσης.
Είναι ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στη Διώρυγα, η οποία μεταφέρει το νερό του Μόρνου στη Αθήνα, στην οποία κατέρρευσε ένα μεγάλο μέρος της παρειάς της, λόγω οξείδωσης του σιδηρού οπλισμού του, ο οποίος είχε οπλιστεί με σίδερα μικρής διατομής, τα οποία ευρισκόμενα σε υγρό περιβάλλον, στην περιοχή της σύνδεσης του σκυροδέματος μεταξύ της πλακός του πυθμένα της διώρυγας και των τοιχίων της (αρμός σκυροδέτησης), με συνέπεια το οπλισμένο σκυρόδεμα να καταστεί άοπλο και να καταρρεύσει, ευτυχώς χωρίς θύματα.
Μαρούσι 1.11. 2013-2024
Δημήτριος Κοτσώνης
πολιτικός μηχανικός
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:
– Τα επικίνδυνα μυστικά τού υπόγειου Κηφισού έρχονται στο φως